Metaverset er et forholdsvist nyt koncept som omhandler en virtuel verden. Det handler dog ikke om blot om spil i denne forbindelse. Nej, det handler faktisk en virtuel verden, som blandt andet har med erhverv og økonomi at gøre i den virkelige verden også. Store virksomheds giganter inden for alverdens brancher, ser et kæmpe potentiale i Metaverset på et globalt plan og fremtidig handel. Det er selveste Facebooks kreatør og CEO, Mark Zuckerberg, som står i spidsen for denne nye digitaliserede verden. For det er nemlig , hvad Metaverset er.

I den nye 3D virtuelle verden kan man nemt forklare dén som værende en sammensmeltning med den fysiske. Navnet ’Metaverse’ kommer af Sci-Fi bogen, ’Snow Crash’ og er en mix af både meta+univers. Den ’nye’ verden gør det muligt at interagere med hinanden indenfor mange områder, herunder forretningsmæssigt. Det vil blandt andet betyde, at dét at handle eksempelvis møbler, bliver en helt ny oplevelse.

Metaverse og kryptovaluta

Det kommer nok ikke som en overraskelse, at kryptovaluta også har en værdi indenfor Metaverset. For eksempel er det muligt at købe Metaverse-tokens via handelsplatforme. Du kan sammenligne nogle af disse på cryptomeister.com/dk/, hvor flere af de mest populære kryptovaluta platforme nævnes. Indenfor Metaverse tokens, er én af de mest populære ’SAND’ eller ’The Sandbox’, som den kaldes.

Hvorfor virksomhederne ser muligheder i Metaverse

De store brands indenfor alverdens produkter ser potentiale i Metaverset i forhold til kunderne, blandt andet på grund af følgende:

·  Generation Z (født efter 95’) + Generation Alpha vil også være i Metaverset i deres voksne alder

·  Millennials er godt rustet i forhold til personlige og skræddersyede produkter, som er nemme at tilgå i Metaverset

·  Kæmpe potentiale inden for marketing på globalt plan

Hvordan handler du møbler ’derinde’?

Det handler selvfølgelig om, at du som potentiel kunde har muligheden for at opleve et produkt i den virtuelle verden, trods du befinder dig i den fysiske. Måske tænker du, hvordan det overhovedet kan lade sig gøre og det kommer der en forklaring på. I Metaverset bruger man nemlig både VR og AR. ’VR’ står for ’Virtual Reality’, ’AR’ står for ’Augmented Reality’. For at ’træde’ ind i Metaverset og ’selv’ befinde sig der, som var det den fysiske verden bruger kan man ved hjælp af et såkaldt ’VR-headset’, altså dermed træde ind i denne verden.

I Metaverset er det altså muligt at skabe et miljø, som kan ligne hvilket som helst sted i den virkelige verden eller det kan laves fiktivt. Forestil dig du tager i en fysisk møbelforretning og, hvordan den ser ud. Hvad hvis du kunne træde ind i denne verden blot med et ’VR-headset’ på? Det er desuden ikke blot dig. som kan få lov at være i den virtuelle Metaverse butik, der er også mulighed for at andre mennesker i verden kan være med i det virtuelle rum.

Et hav af muligheder for mange brancher

Det er svært ikke at blive tryllebundet af det potentiale som der findes i Metaverset, uanset hvilken branche det handler om. Blandt andet er det relevant for kunstnere, herunder musikere. Det er nemlig også muligt at deltage i en koncert, hvor de store navne spiller uden at du skal rejsen over på den anden side af jorden. Det betyder desuden en brugeroplevelse uden lige, når man skal handle diverse produkter.

En spændende udvikling

Metaverset er i rivende udvikling og det er særdeles spændende at se, hvad fremtiden byder indenfor denne verden. Én ting er helt sikkert, det er revolutionerende på alle områder. For privatpersoner, men så sandelig også erhvervslivet, som endnu får en tættere kommunikation med kunder fra alverdens steder i verden.