Vises din printer som offline? Det kan være utroligt frustrerende, når elektronikken driller, og her er printerproblemer bestemt ingen undtagelse. Der kan være flere grunde til at din printer er offline, ligesom der er flere forskellige muligheder for at løse problemet. Nedenfor kan du læse de forskellige forslag til at få din printer online igen.

Melder din printer at den er offline, vil du få problemer med at printe. At printeren melder offline, kan bl.a. skyldes manglende forbindelse til internettet, manglende opdatering af printerens firmware eller at printerens softwaren skal installeres på ny.

Tænker du på at anskaffe en ny printer? I vores store guide kan du læse anmeldelser og finde inspiration til dit næste køb. Du finder guiden til de bedste printere lige her.

Løs udskrivningsproblemer med Windows

Printeren kan blive vist som offline, hvis den ikke kan komme i kontakt med din pc. Start derfor med at kontrollere, at printeren er tændt og at den har forbindelse til det samme wi-fi-netværk som din computer. Mange printere har en indbygget menu, hvor du kan tjekke indstillingerne for bl.a. wi-fi-forbindelse. Søg evt. hjælp i printerens manual, hvis du har brug for hjælp til at føje den til et wi-fi-netværk.

Prøv at genstarte printeren. Sluk printeren og træk strømstikket ud. Vent herefter i 30 sekunder, inden du tilslutter printeren igen. Nogle gange kan denne enkle procedure afhjælpe problemet. Du kan også prøve at genstarte computeren.

Tjek om printeren er valgt som standardprinter. Er printeren ikke valgt som standardprinter, kan det give problemer med udskriften. Du får adgang til den relevante menu på computeren ved at vælge Start > Indstillinger > Enheder > Printere og scannere. Vælg din printer, og vælg derefter ???bn kø??. Under ??Printer?? skal du vælge ??Benyt som standardprinter?? samt fjerne markeringen af ??Afbryd udskrivning midlertidigt?? og ??Brug printer offline??, hvis disse er markeret.

Det kan også blive nødvendigt at fjerne og geninstallere din printer. Når du har valgt din printer i menuen, trykker du på ??Fjern enhed?? i stedet for ???bn kø??. Klik på ??Ja?? og vælg nu ??Tilføj en printer eller scanner?? under ??Printere og scannere??. Du kan nu følge vejledningen på skærmen, som hjælper dig med at installere og tilføje printeren igen.

Løs udskrivningsproblemer på Mac

En del af de samme løsningsforslag gælder også for Mac. Her bør du ligeledes starte med at kontrollere, at printeren er tændt og tilsluttet det samme netværk, som din computer. Tjek eventuelt printerens menu, hvor du kan se de aktuelle wi-fi-indstillinger. Benyt også gerne printerens manuel, så du er sikker på, at finde de korrekte oplysninger.

Er der flere printere på netværket, er det naturligvis vigtigt, at du vælger den rigtige. Ligeledes skal du være ekstra opmærksom, hvis du benytter en fælles printer. Hvis printeren er sluttet til en anden Mac end den du bruger, skal du sikre dig, at den anden maskine er opdateret med det nyeste styresystem, at den ikke er på vågeblus, og at deling er slået til.

Har du den nyeste version af printerens software? For at se, hvilken version af printersoftwaren, du bruger på din Mac, skal du vælge Apple > Systemindstillinger på Mac. Her kan du vælge ??Printere & Scannere?? og herefter ??printer??. Klik på ??Indstillinger & forsyninger??, og dernæst på ??Generelt??. I denne menu kan du kontrollere, om du har en gammel version af softwaren.

Det kan være nødvendigt at fjerne printeren og tilføje den på ny. Du får adgang til computerens printer-menu ved at vælge Apple > Systemindstillinger på Mac, og herefter klikke på ??Printere & scannere??. Slet den gamle printer og tilføj en ny.

Læs også: Hvordan scanner jeg fra printer til computer?