TEST: De Bedste Elcykel i test 2024

Se alle Elcykler i testen
5463 Anmeldelser
17 Produkter
124 timer Tid brugt
Skrevet af: Stine Mortensen
Godkendt af: Simon Bent Rasmussen
Sidst opdateret: feb 22, 2024

Toppricer’s anbefalet produkter

Her kan du se Toppricer’s anbefalet produkter, såsom produktet med den bedste pris eller vores bedste i test.

Hvilket Elcykel mærke er bedst?

Vi har lavet en rangliste over de mærker/brands der klarer sig bedst i vores test/sammenligning. Ved at kigge på ranglisten vil du få overblikket over de bedste mærker/brands indenfor Elcykel.

#1
Mustang
92
#2
Koga
84
#3
SCO
36
#4
Gazelle
25
#5
Scott
23

Prisforskellen imellem produkterne

Denne graf viser dig hvordan prisforskellen ligger mellem alle produkterne i testen. Du kan med denne graf få overblikket over hvor dyrt produktet kan være og hvor billig de kan være. Dette skaber et godt overblik, over hvad du skal regne med at betale for et produkt.

Find den perfekte elcykel

Elcyklen er et effektivt transportmiddel, der kun bliver mere og mere populært i det danske land, og med god grund. Både ældre og yngre er begyndt at vælge elcyklen frem for den almindelige cykel, da den gør selv lange cykelture mere overskuelige. Hvis du skal cykle langt til og fra skole eller arbejde, er elcyklen derfor et glimrende transportmiddel og alternativ til bil eller offentlig transport. Den er også skøn, hvis man skal ud på en længere cykeltur.

Flere og flere cykelproducenter har fået øjnene op for elcykelmarkedet, og derfor er prisen på elcykler efterhånden kommet ned i et overkommeligt niveau, hvor de fleste kan være med. I takt med at efterspørgslen på elcykler stiger, kommer der også nye og bedre modeller til.

Af samme grund er udvalget af elcykler kæmpestort, og det kan være en jungle at finde rundt i, hvilken elcykel du skal gå efter som førstegangskøber. Men fortvivl ikke med denne guide hjælper vi dig godt på vej i forhold til, hvad du skal være særligt opmærksom på, når du skal købe en elcykel. Så læn dig tilbage i sadlen og læs med her og bliv klogere på, hvilken elcykel, som er bedst i test.

Hvad er en elcykel?

De fleste ved efterhånden, hvad en elcykel er, men skulle du være i tvivl, forklarer vi det selvfølgelig her. Helt simpelt er en elcykel en cykel, som har en motor, der hjælper med at bevæge cyklen fremad. Det gør, at du uden besvær kan cykle længere distancer, og du kan komme hurtigere frem til den ønskede destination. Når motoren hjælper dig på vej, behøver du ikke træde så hårdt i pedalerne – heller ikke når du møder modstand som modvind eller stejle bakker.

Tager vi et lille kig på lovgivningen, så gælder de samme færdselsregler for elcykler, som der er for almindelige cykler. Dog er der et par ekstra regler som gælder elcyklen. Elcykler må for eksempel kun have én motor monteret. Og så må motoren kun hjælpe til, når der trædes i pedalerne. Du kan altså ikke bare læne dig tilbage og trykke på en knap, som du kan på en knallert.

Dertil må motoren kun hjælpe dig op til 25 km/t. Alt herover er forbudt. Du kan selvfølgelig godt cykle hurtigere end 25 km/t. på en elcykel, men her hjælper motoren ikke længere til, og du skal selv træde til i pedalerne. Slutteligt må motoren max have en ydeevne på 250 watt.

Hvordan fungerer en elcykel?

Som nævnt ovenfor, er en elcykel en cykel med en motor. Måden hvorpå en elcykel virker er, at når du træder i pedalerne, går motoren ind og yder assistance. Det er selvfølgelig forudsat, at motoren er tændt. Du kan nemlig også sagtens cykle på en elcykel, selvom motoren er slukket. Ofte vil det dog være noget hårdere end på en almindelig cykel, da elcykler vejer mere på grund af motor og batteri.

Motoren på en elcykel kan være placeret ét af tre forskellige steder på cyklen. Den kan være placeret enten ved forhjulet, baghjulet eller midt på stellet (ved kranken). Alt efter hvor hårdt du træder i pedalerne, og hvor meget der er skruet op for motorens hjælpekraft eller assistance (såfremt det er muligt på den specifikke elcykel), hjælper motoren på elcyklen dig fremad.

Foruden motoren er der selvfølgelig også et batteri, der giver strøm til motoren. Batteriet kan enten være placeret på cyklens bagagebærer eller i stellet. De fleste elcykler har også et display monteret, der viser dig strømniveauet på batteriet, samt motorens hjælpekraft. Nogle modeller viser også tid og distance, og helt avancerede displays har bluetooth og GPS.

At vælge den rette elcykel

Når du skal vælge den rigtige elcykel, er der en række ting, du bør overveje. Først og fremmest skal du tænke over dit behov. Hvad skal elcyklen bruges til, hvor langt skal den kunne køre osv. Dertil bør du gøre op med dig selv, hvad elcyklen må koste. Og så er der en masse ekstra specifikationer og funktioner som motorens kraft, batteri, antal gear, bremsetype og andre detaljer, du bør sætte dig ind i, når du skal finde den helt rigtige elcykel. Det kigger vi nærmere på herunder.

Dit behov

Elcykler er fede, og elcykler er populære. Og du overvejer sikkert, om du skal købe en elcykel, nu du er havnet på denne side. Men hvad er dit behov for en elcykel? Hvad skal du bruge elcyklen til? Måske har du ingen bil, eller også drømmer du om at tage cyklen på arbejde frem for bilen? Eller også har du allerede en bil og overvejer om bil nummer to kunne erstattes af en elcykel. Det er jo ikke bare billigere, men også mere klimavenligt.

Mange er glade for elcyklen, fordi det er skønt med en cykeltur med masser af frisk luft uden risiko for at blive gennemblødt af sved eller stå at undervejs, hvis bakken bliver for stejl. Skal du cykle en længere tur til og fra arbejde eller skole, og er der masser af bakker på turen, så er en elcykel et genialt transportmiddel. For der er ikke noget mere irriterende, end at møde op på arbejdet eller skolen, helt gennemblødt af sved og mascaraen løbende ned af kinderne.

I begge tilfælde kan det være en god idé at købe en elcykel, men det behøver ikke nødvendigvis være den samme model. Tværtimod.

En elcykel til små hyggelige cykelture behøver ikke nødvendigvis have den kraftigste motor. Men skal du cykle en længere tur til og fra arbejde, og er terrænet lidt kuperet undervejs, kan det være en fordel at vælge en elcykel, der kan klare længere distancer og har en kraftigere motor og et ekstra godt batteri.

Hvad må elcyklen koste?

Her er det så prisen kommer på banen. Generelt er det jo langt billigere at vælge en elcykel frem for en bil og især i en tid, hvor benzinprisen har været oppe og vende rekordhøje 14 kr. per liter. Elcykler bliver efterhånden også billigere i takt med, at der kommer flere forskellige mærker og typer på markedet, og i dag kan du både købe din kommende elcykel i din lokale Bilka eller hos en autoriseret cykelhandler. Hvor du vælger at købe din elcykel vil langt henad vejen også afspejle prisen på cyklen. 

Elcykler ligger generelt på en pris fra omkring 8.000 kr. for de allerbilligste og kan snildt løbe op i 25.000 kr. for en rigtig god elcykel. Dyrere elcykler findes selvfølgelig også, men så er man ofte ude i racer-elcykler og el-ladcykler

Med et budget på omkring 10-15.000 kr. kan du få en ganske fornuftig elcykel, og sammenlignet med en bil, er det en stor fordel at vælge en elcykel, hvis du ikke skal tilbagelægge meget lange distancer. Sammenlignet med en almindelig cykel, er det dog en lidt anden pris, da almindelige cykler ofte kan købes for noget mindre end 10.000 kr. I forhold til prisen skal du derfor gøre op med dig selv, om du kan klare dig med en almindelig cykel, eller om du er villig til at betale den pris, en god motor koster.

Besparelser ved at vælge elcyklen frem for bilen

Der kan være flere grunde til investere i en elcykel. For nogen handler det om at få et reelt alternativ til bilen eller undgå at købe bil nummer to. Og der store besparelser at hente, hvis man kan nøjes med en elcykel frem for en bil.

Hvis du vælger elcyklen frem for bilen undgår du at betale afgifter, forsikringer, reparationer på bilen og ikke mindst, så undgår du udgiften til brændstof. Du kommer næppe udenom, at din elcykel skal et smut forbi cykelsmeden nu og da, men prisen vil være markant lavere end hos bilmekanikeren.

Hvor literprisen på benzin har været oppe og runde svimlende 14 kr. literen, koster det cirka 1 kr. at lade din elcykels batteri fuldt op.

Hvis du køber en elcykel har du måske også planer om at cykle til og fra arbejde, selv hvis der er relativt langt. Her er betaler det sig at huske, at du kan få kørselsfradrag, hvis du har mere end 12 kilometer til arbejde – lige meget om du kører i din private bil, på din almindelige cykel eller på din elcykel. Transporten må bare ikke være betalt af din arbejdsgiver.

Så hvis du samlet set cykler 24 kilometer ud og hjem på en arbejdsdag, kan du få kørselsfradrag, hvilket kan være værd at have med i baghovedet, når du overvejer, hvilken type elcykel du skal investere i, og hvor langt den skal køre om dagen.

Tiden i trafikken

”Jeg er så glad for min (el)cykel, jeg kommer hurtigt langt omkring. Og det fordi på en (el)cykel, går det let som ingenting.”

Hvis den kendte børnesang ikke allerede passede på en almindelig cykel, så gør den i hvert fald på en elcykel. For det går hurtigt på en elcykel og selvom både bil og bus kan køre hurtigere på vejene, så slipper du altså for den værste myldretrafik på cykelstien og vil ikke opleve at morgen- eller eftermiddagstrafikken har indflydelse på, hvor hurtigt, du kommer frem.

Afhængigt af om du bor på landet eller i byen kan elcyklen med en topfart på 25 km/t. altså potentielt vinde over både bus og bil, når det kommer til, hvor lang tid det tager at tilbagelægge distancen til skole og arbejde.

Du får motion på elcyklen

Elcyklister bliver måske ind imellem anset for at være en smule dovne, fordi de tyr til den motordrevne jernhest frem for at traske i pedalerne uden assistance. Måske er du selv af den holdning, at du i hvert fald aldrig skal have en elcykel, og måske mumler du også forpustet bandeord, når du kæmper dig op ad bakken og i samme øjeblik bliver overhalet af en bedstemorcykel med motor på. Men man tager fejl, hvis man tror, man ikke får motion ud af at køre på en elcykel.

Ligesom du får god motion af at køre på en almindelig cykel, får du også motion ved at køre på en elcykel – bare ikke helt så meget. Ved moderat tempo forbrænder du i gennemsnit 600-800 kalorier i timen på en almindelig cykel, mens du forbrænder omtrent halvdelen, nemlig 300-350 kalorier, på en elcykel. Men det er stadig mere, end hvis du sad stille i en bil eller bus.

Og du kan også sagtens få lige så meget motion på din elcykel som på en almindelig cykel – du bestemmer nemlig selv, hvor meget hjælp fra motoren, du ønsker. Derfor kan du stadig få pulsen op og sved på panden, når du cykler på en elcykel. Du skal bare slukke eller skrue ned for hjælpemotoren, og så vil du hurtigt opleve at modstanden i pedalerne vender tilbage.

En elcykel er også et perfekt valg til dem, der har nedsat muskelevne, er overvægtige, eller har andre sundhedsmæssige problemer, der kan gøre det vanskeligt at cykle på en almindelig cykel. Med en elcykel kan du få den ekstra hjælp, der gør at du både kan komme fra A til B, og samtidig opretholde et sundt og aktivt liv i hverdagen. Bare sørg for altid at have et opladet batteri klar til turen.

Elcyklen er god for klimaet

Elcyklen er ikke kun god for din sundhed. Den er også yderst gavnlig i forhold til at passe på vores klima. Så hvis du går ind for en bæredygtig grøn omstilling er elcyklen din ven i hverdagen. For hver bilist der lader bilen stå og i stedet vælger at træde i pedalerne på sin elcykel nedsættes CO2-udledningen. Der til er det også en god ide at kigge ind i dit elselskab om det er billigt, da det kræver du typisk lader din elcykel derhjemme.

Elcykler udleder hele 30-40 gange mindre CO2, end biler gør. Der er altså en hel del at vinde på den grønne konto ved at vælge den tohjulede, og du kan dermed cykle på arbejde vel vidende, at du gør noget godt for klimaet.

Mærker

Der findes mange elcykelmærker på markedet, og derfor kan det være svært at finde hoved og hale i, hvad du skal gå efter. I bund og grund afhænger det heller ikke så meget af mærket. Det gælder om at finde lige netop den elcykel, der passer dig i forhold til pris og behov – og så betyder mærket altså ikke så meget i det store hele. Der er dog en række populære mærker på det danske elcykelmarked, og derfor har vi selvfølgelig lavet en lille liste over de mest populære:

  • Mustang
  • Gazelle
  • Trek
  • Giant
  • Corwin
  • Winther
  • Kalkhoff
  • E-fly
  • Kildemoes
  • Batavus

Det betyder selvfølgelig ikke, at du kun skal gå efter disse elcykelmærker – du kan sagtens finde andre gode elcykler fra andre producenter. Dette er bare de mest populære mærker af elcykler på markedet lige nu.

Elcyklens motor

En elcykel uden en motor er selvfølgelig ikke en elcykel. Derfor slipper vi ikke uden om at tage et kig på elcyklens motor. Ikke nok med det er der stor forskel på, hvor motoren er placeret på elcyklen, og hvordan de er bygget op. Motorens placering og opbygning er med til at fortælle lidt om, hvordan elcyklen er at køre på. Med andre ord er placeringen og opbygningen en væsentlig del af din køreoplevelse.

Der findes tre typer motorer til elcykler: En centermotor, en forhjulsmotor og en baghjulsmotor. Kan du gætte hvor de sidder? Det er der vist ingen tvivl om. Hver af disse motorer er opbygget forskelligt, og de har derfor hver deres fordele og ulemper.

Centermotor

Som navnet lyder sidder centermotoren midt på stellet – det sted, der hedder kranken. Denne placering giver en rigtig god vægtfordeling, samt et lavt tyngdepunkt, og derved er elcyklen med centermotor nem at balancere med. Den giver dig en velbalanceret og stabil cykeloplevelse, hvor du både mærker, at motoren hjælper med, men at du også selv skal gøre lidt for det.

Vigtigt at nævne er det også, at elcykler med centermotor gør det nemmere at skifte slange eller dæk, hvis du skulle være uheldig at punktere. Der sidder nemlig ikke en motor i vejen, som med de to andre typer motorer.

Elcyklen med centermotor er efterhånden blevet den mest populære og udbredte elcykel i både Danmark og resten af verden, og det er selvfølgelig med god grund. Hvem ønsker ikke en god elcykel, som er nem at køre på, og hvor det er nemt selv at udskifte slange og dæk?

Forhjulsmotor

Forhjulsmotoren sidder selvfølgelig ved forhjulet. Denne type motor er efterhånden ikke så udbredt længere, hvilket kan virke overraskende, da elcykler med forhjulsmotor oftest er billigere end andre typer elcykler.

Med forhjulsmotoren får du ekstra meget hjælp – den giver dig nemlig fornemmelsen af, at du bliver trukket afsted. Det kan for nogen jo være en fed oplevelse, mens det ikke nødvendigvis er det for andre. Dog er denne type motor ikke særligt populær mere, og derfor er det måske blot et spørgsmål om tid, før produktionen af elcykler med forhjulsmotor ophører.

Baghjulsmotor

Den sidste type motor er baghjulsmotoren, der selvfølgelig er placeret på elcyklens baghjul. Denne type motor er måske den mest naturtro, da det et baghjulet, der driver cyklen frem, ligesom på en almindelig cykel. Her føles det altså ikke i lige så høj grad som om, at du kører på en elcykel. Baghjulsmotoren giver nærmest en fornemmelse af, at du bliver skubbet afsted – ligesom hvis du har medvind, når du cykler.

Fælles for forhjulsmotoren og baghjulsmotoren er, at det er vanskeligere at udskifte slange og dæk, hvis du punkterer. Det kræver nemlig, at motoren fjernes først, og derfor er det ikke bare lige alle, der har evnerne og udstyret til denne opgave. Det er altså også værd at tage højde for, når du skal vælge en elcykel.

For at finde ud af hvilken motortype, der passer bedst til dig, er det en god idé at prøve de forskellige typer, inden du køber en elcykel.

Batteri til elcykler

Der findes to typer batterier til elcykler. Litium-ion batteri og litium-polymer batteri. Generelt er der ikke den store forskel på disse to batterityper, og de fungerer ganske godt begge to. De oplader begge hurtigt, og de kan sagtens tåle små opladninger ind imellem. Det tager omkring 4-6 timer at oplade begge disse batterityper helt.

Batteritiden på elcyklers batterier varierer meget. Nogle batterier kan køre op til 200 km, mens de fleste kører omkring 40-80 km på en fuld opladning. Antallet af kilometer batteriet kan køre på, afhænger selvfølgelig ikke kun af, om batteriet er fuldt opladet. Der er også andre faktorer, som spiller ind. Nemlig terrænet – er det fladt eller kuperet terræn; din vægt, samt hvor meget motoren skal hjælpe til i forhold til din egen indsats. Estimatet fra producentens side bør altså tages med et gran salt, da de ikke har testet batteriet ud fra helt naturlige forhold.

Dertil bør du også regne med, at batteriernes levetid med tiden forringes – uanset typen. Derfor bør du være forberedt på, at du nok skal ud og købe et nyt batteri til elcyklen efter nogle år. Og ellers bør du sætte dig ind i batteriproducentens anbefalinger til, hvordan du passer godt på batteriet, så dets levetid ikke forringes for hurtigt.

En god tommelfingerregel er dog altid at tage elcyklens batteri med indenfor hver gang, du er færdig med at bruge cyklen og altid opbevare og oplade batteriet ved stuetemperatur. Hvis du ligeledes har cyklet langt og der er brugt en del af batterikapaciteten, bør du altid lade batteriet fuldt op, inden du sætter dig i sadlen igen. Sidst men ikke mindst skal du undgå at batteriet kører helt fladt.

Gear på elcyklen

For at kunne vælge den perfekte elcykel til dig, er det vigtigt at have styr på geartyperne. Der findes nemlig forskellige geartyper på elcykler. Overordnet set findes der to forskellige – indvendige gear og udvendige gear. Det er heldigvis forholdsvis simpelt. Hvilken type gear, du bør vælge til din elcykel, afhænger meget af dit behov. Hvor langt skal du køre, og hvilken type terræn skal du begå dig i.

Indvendige gear er det gearsystem, der er at finde på langt de fleste cykler. Det er generelt den type, der er bedst til korte ture og fladt terræn. Det indvendige gear kræver også mindre vedligeholdelse, og derfor passer det til de fleste cyklisters behov.

Går du mere op i race og cykle lange ture, bør du overveje en elcykel med udvendige gear. Det er denne type gear der oftest er at finde på racercykler. Udvendige gear anbefales nemlig til de længere cykelture i varierende terræn. Dog kræver dette gearsystem mere vedligeholdelse.

Dog er det ikke sådan, at du ikke kan bruge en elcykel med indvendige gear på længere ture eller i varierende terræn – det kan du nemlig sagtens. Udvendige gear gør bare turen nemmere, men er du ikke ude i at skulle køre lange ture i kuperet terræn på racercykel, kan du altså sagtens komme fint omkring på en elcykel med indvendige gear.

Du kan selvfølgelig også finde en elcykel med automatisk gear, og her behøver du derfor slet ikke bekymre dig om indvendige eller udvendige gear. Cyklen klarer det for dig, og så skal du bare drøne afsted. Men her har vi selvfølgelig også med en noget anden pris at gøre, sammenlignet med de to andre geartyper.

Afhængigt af mærket kan du også få trinløse gear på din elcykel. Så i stedet for at elcyklen for eksempel har 8 gear, har elcyklen et drejehåndtag, hvor du justerer modstanden uafhængigt af faste geartrin.

Bremsetyper på elcyklen

Vi har nu kigget på forskellige typer motorer, batterier og gear, men det er langt fra det eneste, du bør overveje, når du skal købe en elcykel. Der findes nemlig også forskellige typer bremser til elcykler.

Bremserne er selvfølgelig vigtige i forhold til din sikkerhed i trafikken, og derfor er det en god idé at have styr på, hvilken bremsetype, der passer bedst til dit behov. De mest almindelige typer bremser er fælgbremser, fodbremser og skivebremser.

Den mest almindelige og udbredte type bremse er skivebremsen, men det er ikke nødvendigvis det mest oplagte valg for dig. Det afhænger meget af, hvor og hvor langt du kører.

Til bykørsel vil en rullebremse, fodbremse eller skivebremse være god. Ved korte eller lange ture med behov for hurtige opbremsninger vil en skivebremse også være at foretrække. Det samme gælder, hvis du eksempelvis skal køre med en cykeltrailer bagpå, da det kan påvirke din opbremsning. Her bør du også gå efter skivebremsen.

Skal du køre kortere ture, hvor der ikke er behov for hurtig opbremsning, kan du gå efter en fælgbremse eller såkaldt v-bremse.

Er du stadig i tvivl, så kan du altid gå efter en elcykel med skivebremsen – det er nemlig ikke uden grund, at denne er den mest udbredte bremsetype. Den er nemlig god uanset behovet, og du er sikret muligheden for at kunne bremse hurtigt op, hvis behovet skulle opstå.

Elcykler til børn

Der kommer et tidspunkt, hvor familiens yngste er så store, at de ikke længere kan sidde bagpå mor ellers fars cykel, men skal op på deres egen. Her kan det være interessant at overveje en elcykel, men der er flere ting, du bør overveje inden da.

Der er ingen aldersgrænse for, hvornår man er gammel nok til at køre på en elcykel og flere producenter har fået øjnene op for netop dette. Derfor er der efterhånden også et bredt udvalg af elcykler til børn og unge på markedet. Det kan især være en fordel, hvis dit barn lige præcis har lidt for langt til skole på en almindelig cykel, eller hvis turen derhen går meget op ad bakke.

Men før du sætter junior på en elcykel er det meget vigtigt at dit barn er fuldstændig tryg på en almindelig cykel og har en god balance. Mindst lige så vigtigt er det, at dit barn har helt styr på færdselsreglerne.

Mange børn starter allerede med at cykle i tre-årsalderen, men elcykler bør i følge Rådet for Sikker Trafik først introduceres omkring 15-årsalderen, da den kan nå en høj topfart der kræver at man er ekstra opmærksom i trafikken.

Ladcykler med el

Ladcykler er ligesom almindelige elcykler blevet mere og mere populære og er både elsket og hadet på cykelstien alt efter, hvem du spørger. En ladcykel kan på den ene side være super praktisk, og på den anden side være lidt af et skrummel at komme rundt med.

Hvis du skal bruge din elcykel til at transportere børn eller mange ting er det værd at overveje, om du skal investere i en el-ladcykel frem for en almindelig elcykel, hvor du for eksempel monterer en cykelstol bagpå eller tilkøber en cykeltrailer.

En eldrevet ladcykel af god kvalitet vil alt andet lige være en del dyrere end en almindelig eldrevet cykel. Det er altså igen vigtigt at overveje, hvilket behov du har og om en almindelig eldrevet cykel med en cykeltrailer kan være ligeså god som en eldrevet ladcykel i din hverdag. Fordelen ved en ladcykel er blandt andet, at du har bedre kontakt med dit barn, når det sidder i ladet foran dig, frem for at sidde bagved dig i en trailer.

Afhængigt af hvilken model du vælger, er der som oftest plads til minimum to børn i ladet og ofte fire, mens der i de helt store ladcykler kan være seks små børn. I en almindelig cykeltrailer kan der maksimalt sidde to børn.

Ekstraudstyr til elcyklen

Skal vi kaste os over ekstraudstyr til elcyklen, er der selvfølgelig mange af de samme muligheder som med en almindelig cykel. Der er nærmest ingen grænser for, hvad du kan få af ekstra udstyr til din elcykel. Herunder finder du en liste over noget af det udstyr, du kan få til elcyklen:

  • Cykellåse
  • Cykeltasker
  • Bagagebærere
  • Cykeltrailere
  • Cykelstole
  • Navigation og cykelcomputere
  • Cykellygter
  • Cykelspejle
  • Cykelkurve
  • Ekstra batteri
  • Og meget mere

Har du investeret i en god, men dyr elcykel, er det selvfølgelig godt, at din cykel også er forsvarligt låst. Foruden den godkendte standardlås, der bør være på din cykel, kan du også overveje at investere i en ekstra lås – og gerne en ordentlig en af slagsen. Her kan du overveje en kraftig kædelås eller endnu bedre, en foldelås.

Skal du transportere børn, men er du ikke interesseret i at skulle ud i et monstrum af en ladcykel, kan du jo købe en cykelstol eller cykeltrailer, du kan montere på elcyklen. Begge er smarte, da du kan tage dem af og på elcyklen, så du slipper for den ekstra vægt, hvis ikke børnene er med.

Skal der lidt hi-tech og ekstra fedt udstyr til, kan du også få navigatorer og cykelcomputere, der ikke bare kan fortælle dig, hvor mange kilometer, du har kørt, hvilken vej du skal, men oven i købet også hvor mange kalorier, du får brændt af på turen.

Der er altså masser af ekstra udstyr, du kan købe til din elcykel. Og husk selvfølgelig altid, at have det rette antal reflekser og lys på – og så er det altid en god idé at huske cykelhjelmen, når du skal drøne afsted på din elcykel.

Batteri

Du kan indenfor batteri til elcykler få to typer. Den ene type er litium- ion batteri og den anden type er litium-polymer batteri. Der er ikke de store forskelle mellem batterierne, og de fungerer begge to godt. De oplader begge hurtigt og tåler små opladninger. Det tager omtrent fire-seks timer at oplade begge batterityper helt op.

Batteritiden på elcyklers batteri varirer meget. Nogle batteri kan køre helt op til omkring 200 km, mens andre kun kan køre op til mellem 40-80 km på en fuld opladning. Det er dog ikke kun hvor opladet batteriet, som afgøre hvor mange kilometer batteriet kan køre. Faktorer som terræn, din egen vægt og indsats kan nemlig også være med til at sænke de antal kilometer du kan køre på et fuldt opladet batteri. Derudove skal det tages i mente at de rækkevidde estimater, som producenter har lavet, for at kunne udregne hvor langt batteriet kan køre på en fuld opladning skal tages med visse forbehold.

Dette skyldes at disse beregninger er lavet under helt optimale forhold, med en forsøgsperson som for det meste vejer mindre end normalvægten. Samtidigt med at vejen testene er lavet på har være flad som en pandekage. Derfor skal du ikke altid stole på, de antal kilometer som dit batteri angiver du kan køre før batteriet løber tør for strøm.

Det er også videnskabeligt bevist at batteri mister sin kapacitet med tiden. Derfor vil elcykler med batteri, som har været i brug længe ikke have den samme rækkevidde, som hvis batteriet var splinternyt. Du skal derfor engang imellem skifte batteri på din elcykel. Det kan også være en fordel at købe et batteri med stor rækkevidde, da der derfor ville være længere tid mellem udskiftningen skal foretages. En anden ting der sænker batteriet ydeevne er temperaturen, derfor vil batteritiden falde når de kolde måneder begynder at ramme Danmark.

For at få det meste ud af dit batteri, og undgå at du hurtigt skal skaffe et nyt batteri, er det vigtigt at du vedligeholder og passer på dit batteri. For at forlænge batteriet levetid er der to ting du skal gøre. Den ene ting er at aldrig må lade dit batteri løbe helt tør for strøm. Den anden ting er at stoppe opladningen af dit batteri, når den er fuldt opladt i stedet for at lade opladningen fortsætte. Gør du disse to ting, vil dit batteri opnå en længer levetid, og du kan dermed spare penge.

Gear

For at kunne den perfekte elcykel, er det vigtigt at have styr på geartyperne. Der findes nemlig forskellige geartyper på elcykler. For at det ikke skal blive alt for kompliceret opdeles geartyperne i to typer, nemlig indvendige og udvendige gear. Der er dog forskel på de forskellige typer af gear indenfor disse to geartyper, men da vil blive alt for teknisk undgås dette, og der fokuseres istedet på hvad indvendige- og udvendige gear indebærer.

Dit valg af geartype afhænger af dit behov, altså hvor langt du skal køre, men også hvilken type terræn du bruger din elcykel i. Indvendige gear vil være det gearsystem, som du er vant til fra de fleste cykler. Indvendige gear vil anbefales til dig, som køre korte ture på flad vej. Det indvendige gear kræver også mindre vedligeholdelse. Udvendige gear ser ud som det man ser på racercykler osv. Dette gearsystem vil anbefales til dig som køre lange ture, i alt slags terræn. Dette gearsystem vil kræve lidt mere vedligeholdelse. 

Det er vigtigt at understrege at der ikke er en af disse typer som er mere rigtigt, og du kan sagtens bruge indvendige gear på lange ture. Dog vil det være mest optimalt at benytte udvendige gear til lange ture, men det er op til forbrugeren. 

Du kan også vælge at få automatiske gear til din cykel, og så er førnævnte overvejelser ligemeget. Elcykler med automatisk gear vil til gengæld også være markant dyrer, sammenlignet med de to andre geartyper.

Vedligeholdelse af elcyklen

For at få det meste ud af din elcykel, og dermed kunne have din elcykel i lang tid er det vigtigt at vedligeholde den. Det er måske lidt kedeligt, men det er altså vigtigt at passe godt på cyklen – både for levetiden, men også for din køreoplevelses skyld. Hvis du har muligheden, bør du altid parkere din cykel under et halvtag, et skur eller en cykelkælder, da det alt andet lige er med til at passe ekstra på din elcykel.

Som udgangspunkt anbefaler vi, at du sørger for at vaske og smøre din cykel en gang om måneden, eller en gang hver anden måned, hvis du ikke bruger din elcykel helt så ofte. Alt efter hvor beskidt cyklen er, kan du blot vaske den med en opvredet svamp med vand og sæbe.

Endnu vigtigere er det nok, at du sørger for at få smurt elcyklens bremser, gear og tandhjul. Det er selvfølgelig noget, du selv kan klare med WD-40 eller endnu bedre et smøremiddel beregnet til cykler.

Udover en lille vask og vedligeholdelse af cyklen hver måned, bør du også foretage en lidt grundigere rengøring, når årstiderne skifter. Her sørger du for at rengøre cyklen endnu mere – måske i de små vinkler eller kroge, du måske ikke ville nå i den overfladiske hurtige rengøring. Dertil bør du også tjekke bremser, dæk og gear. Fungerer delene som de skal, er de blevet slidte og skal skiftes ud? Tjek op på det – og hvis du ikke selv har styr på det, kan du selvfølgelig sende din elcykel til service eller reparation.

Med rengøring og vedligeholdelse kan du sikre dig, at din elcykel kan holde i mange år. Så husk at give den lidt mere kærlighed end du måske ville give en normal cykel.

Tyverisikring af din elcykel

En elcykel er som oftest en relativ dyr investering og den er derfor også attraktiv for tyveknægte der ikke kender forskel på dit og mit. Det er derfor vigtigt at sikre din cykel bedst muligt med den rette lås.

Husk også at tjekke om din forsikring dækker din cykel hvis uheldet skulle være ude. Din cykel vil ofte være dækket af din indboforsikring op til en hvis værdi, mens du ofte skal tilkøbe en cykelforsikring, hvis din elcykel koster mere end et bestemt beløb.

Din nye elcykel kommer ofte med allerede monteret og godkendt lås. Vær dog opmærksom på, at nogle forsikringsselskaber kræver at din cykel er sikret med to godkendte låse. Husk derfor også at investere i en god kædelås, så du kan låse din cykel fast til noget, når du parkerer den.

Sikkerhed på din elcykel

I takt med at elcykler bliver mere og mere populære, sker der flere ulykker, hvor elcykler er involveret. I 2012 blev der registreret 6 ulykker, hvor el-cyklister kom til skade i trafikken. I 2018 var det tal steget til hele 84. Hvert år mister 2-3 el-cyklister livet i trafikken, mens der i 2018 var hele seks personer som mistede livet i forbindelse med en trafikulykke på elcykel.

I forhold til det samlede antal cyklister er el-cyklister derfor overrepræsenteret i trafikulykker. Det er derfor vigtigt at overveje, hvad du selv kan gøre, for at være en sikker el-cyklist. For det første kan det være en god idé at øve dig i at køre på din elcykel et sted uden for meget trafik og gerne en lukket vej. Det er ikke svært at køre på en elcykel, men det kan kræve tilvænning.

Nedenfor kan du læse Rådet for Sikker Trafiks ti gode råd til være sikker i trafikken på din elcykel.

10 gode råd om elcykler

Rådet for Sikker Trafik har opstillet ti gode rå dom elcykler som er værd at have i baghovedet, når du sidder på din eldrevne jernhest.

  1. Bliv fortrolig med din elcykel et roligt og trygt sted, før du begiver dig ud i trafikken
  2. Hold begge hænder på styret, når du ikke giver tegn
  3. Tilpas din fart efter forholdene og andre i trafikken
  4. Husk, at motoren trækker nogle sekunder, efter du er stoppet med at træde i pedalerne
  5. Gør dig så synlig som muligt i trafikken, gerne med pangfarver eller refleksvest
  6. Vær ekstra opmærksom. Din høje fart kan overraske andre trafikanter
  7. Brems ikke kun med forbremsen – cyklen kan skride ud
  8. Pas godt på din elcykel – en cykel i god stand, er en sikrere cykel
  9. Drop musik og mobiltelefon – de stjæler din opmærksomhed
  10. Husk cykelhjelmen

92
SCOTT Silence eRIDE 20 Dame Speed 2021
?
Specialized Turbo Levo 2021 Elcykel
85
Winther Superbe 2 2019
Tilføj Produkt
Pris33599 kr61000 kr13879 kr
Målgruppe--El-Citybikes
Stelmateriale20212021Dame
Gear-250 W2019
Geartype45 km/t--
MotortypeCentermotorCenterplacering250 W
MotorplaceringUdvendige Gear12Centerplacering
Rækkevidde12 Gear ShimanoSRAM NX Eagle7
Vægt-L, M, S, XLShimano Nexus
Farve-Aluminium48cm, 54cm
Mærke28"29-
Dæktype-FuldaffjedretAluminium
DisplaySkivebremseSkivebremse28
85
Gazelle Orange C8 HMS 2020
Specifikationer
  • Målgruppe: El-Citybikes
  • Stelmateriale: Herre
  • Gear: 2020

Flere Specifikationer: Motortype - 250 W; Motorplacering - Centerplacering; Rækkevidde - 8; Vægt - Shimano Nexus 8; Farve - 46cm, 49cm, 53cm, 57cm, 61cm; Læs flere

Gå til butik

Uddybende anmeldelse af Gazelle Orange C8 HMS 2020

Denne elcykel blev i 2019 kåret som bedst i test af Forbrugerrådet Tænk, og den er måske af samme grund også populær på cykelstierne. Elcyklen fra Gazelle er nemlig en luksusmodel, som absolut ikke mangler noget.

Motor: Denne elcykel kommer med en Shimano Steps E6100 centermotor, der kan trække 50 Nm og hjælper op til 25 kilometer i timen. Du får med denne elcykel derfor en kraftig motor, der kan trække dig op ad selv de stejleste bakker uden problemer. Der er tre forskellige hjælpeniveauer alt efter, hvor meget du ønsker, motoren skal hjælpe dig frem. Elcyklen har desuden walk-assist, som gør det nemmere at trække cyklen, når du ikke sidder i sadlen, da motoren assisterer med på til 6 km/t.

Batteri: Gazelle Orange C8 HMS kommer som udgangspunkt med et Li-Ion 11.6 batteri. Med det kan du cykle mellem 60 og 125 kilometer før det skal oplades afhængigt af hvilken terræn, du cykler i. Denne elcykel kommer derfor med et af de længst-rækkende batterier på markedet. Skulle du ønske dig en endnu længere rækkevidde, kan du tilkøbe et 13.9 Ah batteri. Med det kan du cykle mellem 70 og 145 kilometer, inden det skal oplades. Regner du med at cykle mange kilometer hver dag på din elcykel hver, er denne elcykel fra Gazelle derfor et oplagt valg.

Gear: Elcyklen er udstyret med 8 Shimano Nexus gear, der sikrer, du altid kan indstille den rette modstand i pedalerne.

85
Specialized Turbo Levo 2021 Elcykel
Specifikationer
  • Målgruppe:
  • Stelmateriale: 2021
  • Gear: 250 W

Flere Specifikationer: Motortype - Centerplacering; Motorplacering - 12; Rækkevidde - SRAM NX Eagle; Vægt - L, M, S, XL; Farve - Aluminium; Mærke - 29; Læs flere

Gå til butik

Uddybende anmeldelse af Specialized Turbo Levo 2021 Elcykel

Denne eksklusive racer-elcykel fra Specialized kombinerer det bedste fra to verdener: En aerodynamisk udformning og en kraftig, skjult motor fra Specialized. Med denne elcykel får du altså virkelig fart over feltet – også når det for alvor går op ad bakke.

Motor: Elcyklen kommer med en meget stærk Specialized SL 1.1 centermotor, som er fuldt integreret i cyklens stel og udtryk. Med det blotte øje er det derfor næsten ikke til at se, at denne racer rent faktisk er en elcykel. Motoren giver op til hele 180 procent trædeassistance, og som en ekstra feature kan cyklen både styres fra displayet på overrøret og fra din mobiltelefon.

Batteri: Elcyklen kommer med et 320Wh batteri som er fuldt integreret i cyklens ramme, og derfor ikke ødelægger racercyklens elegante og strømlinede udtryk. Batteriet har en rækkevidde på helt op til 130 kilometer per opladning. Du kan altså komme rigtig langt på denne elcykel.

Gear: Med denne eldrevne racer går du heller ikke ned på gear. Elcyklen kommer med 11 udvendige gear fra Shimanos nye GRX-gruppe, som giver et silkeblødt og samtidig præcist gearskifte.

85
Mustang Classic
3

Mustang Classic Anmeldelse

Specifikationer
  • Målgruppe: El-Citybikes
  • Stelmateriale: Herre
  • Gear:

Flere Specifikationer: Geartype - 36 V; Motortype - 250 W; Motorplacering - Forhjul; Rækkevidde - 1; Vægt - Shimano Nexus; Farve - 55cm; Læs flere

Gå til butik

Uddybende anmeldelse af Mustang Classic

Denne elcykel fra Mustang er en af de billigste på markedet og er perfekt til dig, som kun skal køre kortere ture, men stadig vil være sikker på at nå frem til din destination uden problemer. Mustang Classic Electric er en enkel og solid elcykel uden så mange dikkedarer og ekstra specifikationer.

Motor: Elcyklen fra Mustang har en forhjulsmotor og har fem hjælpeniveauer alt efter, om du cykler lige ud ad landevejen eller i mere kuperet terræn, om du har vinden i ansigtet eller i ryggen.

Batteri: Denne elcykel har et kraftigt 36V batteri på 6,6 Ah. Det svarer til, at du kan cykle mellem 30 og 60 kilometer, før du skal lade batteriet op. En bonus, ved alle batterier der siddet på Mustangs elcykler, er, de bliver produceret i Danmark, og du er derfor altid sikret en høj kvalitet på din elcykels batteri. Al strøm som er brugt i produktionen af Mustangs batterier er desuden baseret på vind- og/eller solenergi, så din elcykel har et endnu grønnere klimaaftryk.

Gear: Denne prisvenlige elcykel har tre Shimano Nexus-gear. Det er mindre end mange andre, dyrere elcykler og det er blandt andet her, at prisen og har noget at sige. Når du overvejer om denne Mustang Classic Electric elcykel kunne være noget for dig, bør du derfor overveje om tre gear er nok til dit behov. Cykler du i meget kuperet terræn, er det ikke sikkert, at denne cykel er det rette valg for dig. Foregår din daglige cykeltur derimod primært på flad vej, kan denne cykel være et ganske udmærket valg.

85
Winther Kangaroo Luxe 2019 Unisex
Specifikationer
  • Målgruppe: 552400
  • Stelmateriale: Danmark
  • Gear: Max 100 kg + fører

Flere Specifikationer: Geartype - 38 kg + udstyr og elsystem; Motortype - Skivebremse; Vægt - 20,26; Læs flere

Gå til butik

Uddybende anmeldelse af Winther Kangaroo Luxe 2019 Unisex

”Ladcyklernes Volvo”. Denne eldrevne ladcykel er en af Danmarks mest solgte ladcykler og med god grund. Den har nemlig alt, hvad en børnefamilie har brug for og er et rigtig godt bud på, hvorfor du skal vælge en eldrevet ladcykel frem for en almindelig elcykel med anhænger. I en tidligere test af ladcykler har avisen 24timer i samarbejde med Dansk Cyklistforbund ladcyklen fra Winther som testvinder.

Motor: Ladcyklen fra Winther har en kraftig centermotor, som kan yde 250 watt og hele 60 Nm. Det giver ladcyklen masser af power, når det går op ad bakke og ladet på cyklen er fuldt lastet med børn eller indkøb. Med denne ladcykel er du derfor sikret en behagelig cykeltur uanset vejr, terræn og lastmængde.

Batteri: Denne elcykel med lad er ligesom motoren udstyret med et kraftfuldt Li-ION batteri på 504 Watt. Det giver dig en estimeret rækkevidde på omkring 45 kilometer per opladning, hvilket ligger i den pæne ende sammenlignet med andre eldrevne ladcykler. Batteriet er er monteret på bagagebæreren, så det er nemt at klikke af og på. Vil du hellere oplade batteriet, mens det stadig sidder på cyklen, kan du også det, da batteriet er designet med en opladningsport, der gør det muligt at lade batteriet op uden at afmontere det.

Gear: Denne eldrevne ladcykel har fem indvendige gear og mulighed for automatisk gearskifte. Det automatiske gearskifte er en ekstra luksus og svarer til at køre i bil med automatgear. Men hvis du ikke føler det automatiske gear passer fuldstændig til dit tråd, kan du altid vælge at skifte over til det manuelle gear igen.

FAQ

Find svar på de spørgsmål som der typisk vil være ved et køb af Elcykler

En elcykel er et rigtig godt valg, hvis du gerne vil cykle, men ikke føler en almindelig cykel opfylder dit behov. Måske skal du cykle langt eller meget op ad bakke og ender derfor ofte med at tage bil eller bus frem for din almindelige cykel. I det tilfælde kan en elcykel være et rigtig godt alternativ, der sørger for, at du kommer hurtigt og behageligt frem til din destination.

En elcykel test kan hjælpe dig godt på vej til at finde de elcykler, der har klaret sig bedst i test. I bund og grund bør du dog sørge for at sætte dig ind i dine specifikke behov og ønsker – det kan en elcykel test nemlig ikke gøre for dig. Du bør overveje, hvor meget elcyklen skal bruges, hvor langt du har planer om at kunne cykle, hvad er dit budget og meget mere. Derfor findes et væld af elcykler, og du kan helt sikkert finde lige præcis den, der opfylder dine behov og ønsker.

En elcykel fungerer sådan, at når du træder i pedalerne, begynder motoren at hjælpe til, såfremt den er tændt. Med elcyklens styreenhed kan du vælge, hvor meget hjælp du vil have, eller om du selv skal klare turen. Elcyklens motor hjælper kun til på hastigheder op til 25 km/t – er det mere end det, slår motoren fra, og så er det dig selv, der må holde gang i farten.

En elcykels motor er drevet af et batteri, så hvor langt elcyklen kan køre afhænger meget af batteriet. Er batteriet fuldt opladet, og hvor ofte skal batteriet oplades? De fleste elcykler kan køre et sted op omkring 40 til 80 km på en opladning, mens enkelte kan komme op på 200 km. Det er dog langt fra noget, du kan regne med, da det afhænger af opladningen, terræn, og hvor meget du selv hjælper til. Med tiden vil batteriet også blive slidt, og så kan det altså ikke køre så langt op en opladning mere, og du kan blive nødt til at udskifte det. Rækkevidden på batteriet afhænger desuden af vind og vejr, terrænet, du kører i samt cyklens og cyklistens samlede vægt.

Selvom du passer rigtig godt på din elcykels batteri og følger alle anbefalinger, vil de fleste elcykler trænge til et nyt batteri hvert tredje eller fjerde år for at levere sit bedste. Hvor elcyklen er billig at lade op i det daglige, kan batteriet til gengæld være en bekostelig affære. Du skal derfor regne med at betale mellem 3000 og 6000 kroner for et nyt batteri til din elcykel.

En elcykel er drevet af et batteri, som løbende skal lades op. En fuld opladning koster cirka 1 kr.

Nm står for Newton meter og er et udtryk for, hvor meget trækkraft en motor kan præstere. Jo højere Nm motoren på en elcykel har, jo mere kan motoren hjælpe dig på cykelturen. El-ladcykler har ofte en højere Nm end almindelige elcykler, da ladcyklen i sig selv er tung og derfor kræver mere motorkraft for at assistere cyklisten i kuperet terræn. De kraftigste el-ladcykler har derfor op til 80 Nm, mens en almindelig elcykel oftest har mellem 30 og 65 Nm.

Walk-assist er en ekstra hjælpefunktion, som nogle elcykler er udstyret med, så den er lettere at trække, når du ikke cykler, men for eksempel går på fortovet med den. Walk-assist er især rar at have med meget tunge cykler for eksempel ladcykler, men kan også være en behagelig ekstrafunktion på din almindelige elcykel.

Det korte svar er ja, en elcykel kan give dig masser af motion. Elcyklen virker kun i kraft af, at du selv træder i pedalerne. Hvis du stopper med at træde i pedalerne kommer du altså ikke langt. Ved at cykle på en elcykel forbrænder du i gennemsnit 300-350 kalorier i timen, hvis du cykler i et moderat tempo. På en normal cykel uden el forbrænder du i samme tempo 600-800 kalorier. Der er altså stadig masser af god motion at hente ved at cykle på en eldrevet cykel.

Når du cykler på en elcykel gælder de samme færdselsregler, som på en almindelig ikke-eldrevet cykel. Derudover er der en række regler som gælder specifikt for elcykler:

    • Elcyklen må kun have én motor
    • Motoren må kun hjælpe, når der samtidig trædes i pedalerne
    • Motoren må maksimalt være på 250 watt
    • Motoren må maksimalt hjælpe dig op på 25 kilometer i timen. Herefter slukker motoren, og du må træde selv
    • Regler for lygter, bremser og andet udstyr er de samme som cykler uden el.

Nej, der er hverken en nedre eller øvre aldersgrænse for, hvornår du må cykle på en elcykel. Flere elcykelproducenter er derfor også begyndt at lave elcykler til børn og unge. Det er dog vigtigt at dit barn er helt sikker i trafikken på en normal cykel inden han eller hun sætter sig op på en eldrevet cykel, og Rådet for Sikker Trafik anbefaler, at man er mindst 15 år, før man kører på elcykel.

Ligesom en almindelig cykel er det vigtigt at vedligeholde din elcykel jævnligt for at fungerer optimalt længst muligt. Du bør vaske og smøre din cykel en gang om måneden, og det er vigtigt at du får smurt elcyklens bremser, gear og tandhjul. Hvis du er typen der glemmer at få det gjort eller bare ikkeorker, kan du også komme langt med at give din cykel et årligt eftersyn hos din lokale cykelsmed. Det kan være penge som er godt givet ud på den lange bane.

Ligesom hvis du kørte i din private bil, kan du få kørselsfradrag, hvis du cykler på din elcykel, og du har 12 kilometer eller mere hver vej på arbejde. Der er altså også penge at hente, hvis du har langt til arbejde, og vælger at tage elcyklen.

Hvis du vælger at cykle på en elcykel frem for at sætte dig ind i en bil sparer du klimaet for en masse CO2. Derfor er elcyklen også et rigtig godt valg, hvis du vil have et effektivt, men klimabevidst transportmiddel. I produktionen af elcykler udledes der selvfølgelig CO2, men flere og flere producenter er opmærksomme på, hvordan de kan nedsætte CO2-udledningen i produktionen.

Man kan sagtens montere en barnestol på en elcykel. På en elcykel sidder batteriet ofte placeret bagpå på bagagebægeret eller på stellet. I forhold til en barnestol skal du altså blot sikre dig, at den kan monteres på netop din elcykel. Du kan både få barnestole, der kan monteres på elcykler med og uden bagagebærere, og hvis du ikke har en bagagebærer monteres barnestolen blot på stellet.

Du kan cykle på elcykel i alt slags vejr præcis ligesom på en almindelig cykel. I frostvejr skal du bare være ekstra opmærksom på at få din elcykels batteri med indenfor, da det ikke tåler frost i længere tid. Koldt vejr dræner også batteriet hurtigere og kan forringe batteriets kapacitet på sigt.

Kilder

Når du skal investere i en elcykel, er det rart at vide lidt om, hvilken elcykel du skal gå efter. Med pålidelige tests af elcykler kan du blive hjulpet på rette spor. I denne artikel har vi taget udgangspunkt i tests fra Forbrugerrådet Tænk, 24Timer og Dansk Cyklistforbund. Du kan også finde brugeranmeldelser af gode elcykler på Google og Amazon.

 

Forbrugerrådet Tænk 🇩🇰

Forbrugerrådet Tænk er en medlemsorganisation, der hvert år laver står bag forbrugerguides og tests af produkter til det danske marked. I deres test af elcykler finder du blandt andet Gazelle Orange C8 HMS som testvinder. Se testen her: https://taenk.dk/test/elcykler

Avisen 24timer 🇩🇰
I samarbejde med Dansk Cyklistforbund har avisen 24timer kåret Winther Kangaroo som bedst i test. Du kan læse denne test og et par andre tests af samme ladcykel her: https://www.wintherbikes.com/da/anbefalinger/


Rådet for Sikker Trafik 🇩🇰
Rådet for Sikker Trafik er en privat organisation, som arbejder for øget trafiksikkerhed for alle der færdes i trafikken. Rådet rådgiver, underviser og udvikler materiale der skal gøre dig mere sikker i trafikken.
Læs Rådet for sikker Trafiks 10 gode råd om elcykler her: https://www.sikkertrafik.dk/raad-og-viden/paa-cykel/koer-paa-elcykel

Læs om regler for elcykler her: https://www.sikkertrafik.dk/raad-og-viden/paa-cykel/koer-paa-elcykel

Har du Travlt? Se det produkt, der klarer sig bedst i test. SCOTT Silence eRIDE 20 Dame Speed 2021
92
SCOTT Silence eRIDE 20 Dame Speed 2021
33599 kr
Gå til produkt!
Tilbage til toppen

Scoren udregnes fra 1 til 100 på baggrund af udvalgte faktorer:

  • Brugeranmeldelser tæller 70 %.
  • Prisen tæller 15 %.
  • Ekspertanmeldelser tæller 10 %.
  • Og udvalgte specifikationer tæller 5%.